29 april Porto

29 april 2024 - Porto, Portugal

Vannacht slecht geslapen. Het was erg warm op de kamer en er kan geen raam open. Ook het late eten bevalt mij nooit zo goed. Het ontbijt was prima in het hotel. Om 9 uur vertrokken voor een wandeling door Porto. Martin vertelde veel. Een overdekte markt hebben we bezocht. Hier was het erg schoon. We hebben de kerk, Camara Municipal do Porto, van buiten bekeken. Er zaten allemaal tegeltjes op. Echt Portugees. Bij café Majestic, met een mooi interieur hebben we in de rij gestaan. We besloten om ergens op een terras koffie te gaan drinken want het was zo druk. We hebben het station, Sao Bento, bekeken. Ook veel tegels waarin de geschiedenis van Portugal werd uitgebeeld. Vroeger had hier een klooster gestaan. Hierna was de Se Cathedral aan de beurt. We hebben hier een half uur rondgelopen maar dit was te kort om alles te zien. 80 treden van de toren beklommen wat met een fantastisch uitzicht werd beloond. We zagen ook de beroemde brug, Ponta de Luis 1. Op het plein bij de Cathedral was het startpunt van de Camino. Foto’s gemaakt. Porto is alleen maar stijgen en dalen dus vandaag was een goede oefening. Lekker geluncht in de buurt van de brug. Toen hadden we vrije tijd. Leon, Annemie en ik zijn de brug over gelopen. We kwamen in de wijk van de porthuizen terecht. Veel klimmen en via de bovenbrug weer teruggelopen richting centrum. Leon wilde namelijk wandelstokken kopen bij Decatlon. Dit was wel een eindje lopen maar na afloop trakteerde hij ons op koffie/thee met heerlijk gebak. Omdat we het wel gehad hadden met lopen gingen we terug naar ons hotel. Onderweg nog langs een supermarkt geweest om de lunch voor morgen in te slaan. Hierna ons opgefrist want om 18.50 uur gaan eten in een Portugees restaurant. Ik had vis gegeten en natuurlijk een glas wijn gedronken want de start moet je vieren. De tas voor morgen vast klaar gezet. Nu lekker naar bed.