14 mei Santiago

15 mei 2024 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik was vanmorgen al op tijd wakker. Rond 8.30 uur met Annemie naar beneden gelopen naar het overdekte winkelcentrum. Er zaten nog vele zaken dicht. Eindelijk vonden we een koffiezaakje dat open was. Hier thee besteld en een croissant en een koffiebroodje. De jam hadden ze niet goed begrepen. Even later kwam Leon ook langs. Om 9.30 uur verzameld bij de bushalte. De bus komt ieder kwartier en kost maar €1. Weer naar het centrum. Eerst aan de koffie met Santiago gebak, een soort amandelkoek, die we van loopend vuurtje aangeboden kregen. De man en dochter van Cunie sloten ook aan voor de rondwandeling door het centrum van Santiago. Hierna gingen we naar het Pelgrimsmuseum. Was veel te zien. Echt de moeite waard. Hierna naar een hotel wat in een oud klooster zat. Een geweldige locatie midden in het centrum. Daarna was de lokale markt aan de beurt. Deze was binnen en buiten met veel verse levensmiddelen. Een groentehal, een vishal, kaas, fruit en een vleeshal waar varkensoren en koeientongen lagen. Moeke kon dat zo lekker klaarmaken met championsaus. Dit kregen we dan tijdens de feestdagen. We belanden in een vega restaurant waren we heerlijk gegeten hebben. We deelden alle gerechten maar het was erg veel. Halverwege de middag gingen we naar de huiskamer van het Nederlands genootschap van Sint Jacob. Dit wordt gerund door vrijwilligers, 2 per keer en ze worden iedere 2 weken weer afgelost. Hier zijn alle Nederlandse pelgrims welkom voor een kopje koffie/thee en voor een praatje. Je naam en andere gegevens schrijf je in een groot boek. Er zat net een Belgische dame die vandaag aangekomen was en 900 km. in totaal gelopen had. Ze was moe en wilde graag naar huis. Toen wij buiten kwamen besloten we om terug te lopen naar ons hotel. Wij waren ook moe en vanavond gaan we weer terug. Om 19.30 uur gingen we met de bus naar het centrum. We aten bij een goede Italiaan. Heerlijk, het was gezellig, Hetty bedankte Martin voor de fijne reisbegeleiding namens de groep. We gaven hem ook een koker met geld en een mooie kaart. Tijdens de koffie gingen 3 mensen teruglopen naar het hotel. Toen wij buiten kwamen dachten wij opeens aan de muziek op het plein bij de kathedraal. Wij zijn daar naartoe gelopen. We hoorden en zagen niets. Enkele minuten laten kwamen de muzikanten in traditionele kleding aangelopen. Ze gaven een mooie show weg. Wij hebben genoten. Toen naar de bushalte gelopen. Bleken we net de laatste bus te kunnen pakken.

Dit is het einde van mijn reisverslag. Morgen vliegen wij naar huis. Ik bedank jullie voor het lezen van dit reisverslag en alle fijne reacties.

Vanaf hier zal ik terugkeren

naar het gewone leven van alle dag,

niet gewoon meer na al wat ik ervaren heb

en als rijkdom opgeslagen in de weg die ik zelf ben.

1. Leon van den schoor:
    15 mei 2024
    gefeliciteerd allemaal. Bedankt voor de reisverhalen (via Gertie doorgestuurd gekregen)
  2. Margot:
    Angela,
    Je hebt het gedaan en je hebt ons prachtige verslagen gestuurd. Hartstikke goed. Je mag trots zijn op jezelf.
  3. Mariëtte:
    15 mei 2024
    Super gedaan Angela!! En heel leuk om alles te lezen.

Jouw reactie